tirsdag 21. januar 2014

Preggoleaks

Ett par dager etter de første positive testene begynner nyheten å synke inn. Størstejenta i huset fylle elleve år lørdag 18. januar, og blir vekket med bursdagssang av både foreldre og lillebror. Mens hun står trøtt og fortumlet på badet bestemmer vi oss for å gi henne en bursdagsgave hun aldri kommer til å glemme. Mannen ber henne sette seg fordi hun skal få en ganske spesiell gave. Hun setter seg på det nærmeste passende stedet, toalettet og ser på oss med spenning i blikket. Er det en laptop? En mac? Eller kanskje en ny iphone? Spenningen er til å ta og føle på, og mannen draaar det ut noen lange sekunder. "Gaven din er at du skal bli storesøster igjen." Hun ser fullstendig sjokkert ut, ser på meg med øyne som fylles med tårer, og spør om det virkelig er sant. Når jeg svarer bekreftende kaster hun seg rundt halsen min og hulker. "Jeg er så glad! Dette har jeg drømt om så lenge!" Ingenting er mer rørende enn en slik reaksjon, så jeg (hormonell og jævlig som jeg er) hulker med.

Senere på dagen er det tid for bursdagsfeiring på kampsportinstituttet med venner og klassekamerater. Min bestevenninnes datter og min datter er gode venner, og de er derfor begge invitert til å henge med oss. Bestisen min er selv gravid med termin om ti uker, og vet selvsagt om ninjamyggen. Siden vi har litt ekstra tid stikker vi innom et kjøpesenter, og mens jentene sitter i bilen og venter løper vi inn og kjøper en test, som jeg med en gang tar med meg inn på dametoalettet. (Det er ikke første gang hun og jeg studerer en positiv graviditetstest på et kjøpesentertoalett, men det er en annen historie!) Den er selvsagt positiv den også, og denne gang er ikke panikken overveldende. Faktisk nesten ikkeeksisterende. I stedet flagrer et utall sommerfugler rundt i magen min. Jeg ER virkelig gravid!





Svigermor og svigerfar fikk nyheten dagen etter, da vi likevel skulle ut dit på søndagsmiddag. Svigermor og svigerfar har imponerende NI barnebarn fra før, og alle har lenge vært spente på hvem som skulle servere nummer ti. Både jeg, og mine to svigerinner som tilsammen har disse ni barna har vært helt bestemte på at det i hvertfall ikke er oss, og vi var vel alle antatt at det er mannens yngre søster som skal få æren. Vel, slik blir det visst ikke, og svigermors reaksjon var som forventet. Hun hoppet opp og ned som en fjortis som har fått golden circle billetter til Justin Bieber, og tårene trillet.

 

Det er faktisk ikke så verst å være gravid når reaksjonene er så positive som dette, og både jeg og den vordrende trebarnsfaren ser lysere på ting nå som det verste sjokket har fått lagt seg. Faktisk gleder vi oss litt! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar